fredag 8 maj 2015

Koola Kakan


Nu har valpeluringen varit här i två dagar och vi har börjat känna varandra lite mera. Det är en ganska cool brud som vi har fått med oss hem och hittills är det inte mycket som bekymrar henne. Att matte och husse försvinner utom synhåll är exempelvis en sån sak ;) Det verkar bara vara en utmärkt anledning till att springa och leta kattbajs under balkongerna eller gå ut på vägen och leta rätt på någon överkörd daggmask att smaska på. 

Som tur är har hon börjat upptäcka att matten har magiska fickor med gotta i och att det kan löna sig lite att hålla koll på vart dom tar vägen. Annars slår hon gärna följe med Tetris, deras relation har utvecklats mycket bättre än jag hade vågat hoppats på. Lite pestig tycker Tetan att syrran är men bitvis är hon nästan för snäll! Tetris kommer också och hämtar oss när Kakan äter på soffan/dörrmattan. Eller, tro't eller ej, slänger en leksak i skallen på valpuslingen för att avleda henne :o Mycket pedagogisk grävling jag har <3


Ätandet är det väl lite si och så med, men hon får ju en del torrfoderkulor när vi är ute samt verkar ha en förmåga att hitta annat ätbart så jag nojjar inte än. Tänker fasa över henne på färskfoder sen (vom puppy) och tror det kan falla damen i smaken. Har läst mig vimmelkantig om alla sätt att mata valp på och hur man än gör verkar det kunna sluta med ond bråd död, så jag håller väl andan och hoppas på det bästa.
Att sitta i knä eller ligga i soffan och gosa är pest, att bli fasthållen är ännu pestigare. Det finns ju så mycket annat roligare att göra! Vi ska jobba lite mer med hanteringsbiten helt enkelt ;) Somna av sig själv är svårt att av samma anledning, med undantag av sista läggningen för natten. Då sover hon i en kompostgallerhage bredvid sängen och ta i trä, men bara vi lyfter ner henne kryper hon upp på sin kudde och sover sen som en stock hela natten. 


Rumsrenheten går bra den med, hittills har vi haft två olyckor då jag och Elias inte har hängt med på att valpen vaknat och behövt uträtta behov. Hon är lite försynt av sig på det området och vill inte säga till i onödan... Förväntar mig inte perfektion än heller, tror både Ambra och Tetris var närmare året innan olyckorna upphörde helt men än så länge är det ju lovande! 

Kakan 9v.
Ska försöka att ta en massa bilder och lägga ut här, för det saknar jag från Tetris valpdom.  Det är en väldigt fin och rolig liten valp jag fått att förvalta, och även om jag inte har några planer på att skynda med träningen ska det bli kul att se vad det blir av det lilla livet när hon blir stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar