tisdag 5 maj 2015

Agility, Hur lång tid per ekipage samt Hur många pinnar delas ut per klass

Minnet mitt är ganska dåligt faktiskt, så istället för att googla mig blå varje gång jag funderar så kan jag ju skriva ner det här där jag vet vart det finns. Det kanske underlättar för någon annan stackars alzheimers lightare också.

Hur lång tid per ekipage?
Grovt räknat tar det 1 minut per hoppklassekipage och 1,3 minuter för agilityklassekipage. Säg att det är en agilityklass med 25 startande hundar före din klass. 25 x 1,3 = 32,5 minuter. Lägg till tid för banvandring och ev. banombygge med. Det är alltid bättre att vara ute i god tid än att dyka upp med andan i halsen när halva banvandringen har gått, men om det är många klasser/starter så vill man kanske inte sitta och vänta i flera timmar heller.


Hur många pinnar delas ut per klass?



Nu hittar jag inte lathunden för klass 2, men där är det endast 10% av startande som ger antalet pinnar. Exempelvis: 25 startande hundar, 0,10 x 25 = 2,5. Eftersom man rundar av uppåt blir det 3 pinnar som delas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar