söndag 5 juli 2015

Stamtavlenörderi


Jag får ofta frågan om Tetris och Kakan är mor och dotter, storasyster och lillasyster (lite sant iofs) eller för den delen släkt med varandra. En annan vanlig fråga jag får som inte hör till ämnet riktigt men är gó, är om Kakan kommer att mörkna ju äldre hon blir och bli svart med brindlefläckar som Tetris är. Jag förstår tanken men får förklara att icke, valpen förblir randig och kommer nog snarare att ljusna något. En del ser nöjda ut och en del säger "åh" med en lätt beklagande ton, smaken är som baken ;) 

Meen tillbaka till släktskapsämnet så har jag alltid sagt att dom inte har någon familjerelation alls. En lätt lögn har det visat sig. Tetris farmors farmor och Kakans mormors mormor är nämligen kullsyskon,  Nicknames Bittersweet to Cardax och Nicknames Bernice to Cardax. Deras pappa Trenwydd Silver Wizard förekommer i sin tur dessutom på två ställen till i Tetris stamtavla, vilket inte är så konstigt då hon har mycket blue merle hundar på sin mors sida och "Lucas" med sina avkommor förmodligen går att hitta bakom majoriteten av svenska blå cardigans idag. Ja, och även randiga visar det sig ;) 

Jag tycker det är jätteroligt med stamtavlor och genetik och kan nörda ner mig rejält ^^ . Extra roligt är det när jag hittar såna här kopplingar och framöver kan hälsa nyfikna människor (och dom som är helt ointresserade med för den delen) att mina hundar är bryllingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar