onsdag 29 april 2015

Stampa med Tetris


Jag (och Tetris) har gått en grundmodulutbildning via brukshundsklubben, vilket innebär att jag är ett steg närmare att bli instruktör! Det har varit en hektisk men grymt rolig tid, vi som har deltagit har lärt oss minst lika mycket av varandras erfarenheter som av studiematerialet, om inte mer egentligen.

Från kapitlet "Inlärning" fick vi i läxa att lära våra vovvar att stampa, valfritt utförande. Vi skulle dokumentera val av inlärningsmetod, vad som var belöningskriteriet, delbeteenden etc.  

Jag bestämde att Tetris skulle stampa á spansk skritt, lyfta höger tass när jag lyfter höger ben och vice versa med vänster. Lite fusk var det eftersom hon sedan innan typ kunde "vinka" (hö tass) och "tassen" (vä). Som synes högst upp är vinka lite mer belönat än tassen ;) 



Tetris är galet lättlärd om jag är tydlig och noga med belöningskriteriet. Är jag för otydlig kan en corgi alltid prova något annat beteende, som att springa bort och ställa sig på stenen där borta. Och funkar inte det har vi ju alltid klassikern att ta till...

lo' and behold! typiskt default-beteende

Men vi fick väl till det till slut, typ ;) Något snyggare än på filmen men va fasen... charmen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar